خواص روغن دنبه + میزان مصرف

قسمتی از دم که به آن تالو می گویند برای بدن مفید میباشد.

این روغن از آن دسته روغن هایی میباشد که برخی آن را خوب و برخی دیگر آن را مضر می دانند. در این مقاله به بررسی روغن از دیدگاه متخصص تغذیه می پردازیم.

آیا باید عطر بخوریم؟

متخصصان تغذیه و پیشگیری از چاقی در ایران در پاسخ به گرایش برخی افراد به مصرف روغن کرچک گفتند: استفاده محدود از روغن کرچک اگرچه منفعت ای ندارد، اما مصرف زیاد آن یک مشکل سلامتی میباشد.

بدن به انواع روغن نیاز دارد اما باید در یک اقبال از آن استفاده کرد. در گذشته 40 تا 45 درصد انرژی مورد نیاز از راه مصرف چربی تامین می‌شد، اما اکنون عقیده بر این میباشد که می‌توان انرژی را به 20 تا 25 درصد درشت مغذی‌ها کاهش داد.

با این کاهش امید می رفت که میزان بیماری های قلبی کاهش پیدا کند اما متاسفانه علیرغم برآوردها این اتفاق نیفتاد و این بار به جای چربی، منبع غذایی تصفیه شده و فست فود داخل بخش غذا شده میباشد که اثرات مضری داشته و برای سلامتی انسان خیلی مضر میباشد.در عملکرد به تدریج بر میزان بیماری ها افزوده شده و اکنون سرشماری بیماری های غیرواگیر بیشتر از بیماری های عفونی میباشد.

قسمتی از پیه که به آن پیه* می گویند برای بدن مفید میباشد اما میزان مصرف آن نباید از هفت درصد بیشتر شود که اگر مقدار پیه یکسان باشد سبب کاهش کلسترول بدن می شود. .

کلسترول اگرچه یکی از ضروری ترین مواد در بدن میباشد، اما مشخص میباشد که 80 درصد آن از کبد برای ساختن هورمون های مهم بدن که پایه استروئیدی هستند تامین می شود، اما علاوه بر آن منجر به افزایش کل می شود. کلسترول که در LDL یا گیرنده کلسترول بد HDL یا کلسترول خوب و VLDL یا چربی خون میباشد.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره ی بیکینگ پودر

در عملکرد، اگر استفاده از روغن های حیوانی کافی باشد، حتی اگر ترانس نداشته باشند، LDL را که کلسترول ناسالم بدن میباشد، افزایش می دهد و زمینه را برای شخص گرفتار به بیماری کشنده فشار خون فراهم می کند.

فشار خون بالا یک بیماری بدون نشان و کشنده میباشد و متأسفانه زمانی که شخص کلیه خود را از دست می دهد، چشمانش آزار می بیند یا قلبش به مرحله غیرقابل برگشتی می رسد، متوجه آن می شود.

در گذشته از روغن حیوانی زیاد استفاده می شد و مردم سالم بودند چون هوا پرکار و سالم بود، اما امروز وضعیت مثل قبل نیست.بنابراین برای داشتن زندگی سالم باید سه قانون طلایی تغذیه یعنی تساوی، تنوع و سهم را رعایت کنیم. حق به این معناست که افراد با توجه به سن و جنس خود به غذای خاصی نیاز دارند و در تساوی اگر از غذا خوردن لذت می بریم و گرسنگی را رفع می کنیم باید ویتامین ها، مواد معدنی، ریزمغذی ها و فیبرهای نامحلول و آنتی اکسیدان ها را داشته باشیم.

* روغن پیه: نوعی چربی تصفیه شده گاو یا گوسفند میباشد که از روغن پیه فرآوری شده و در دمای اتاق جامد می شود.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …