دلیل برای خوردن گوجه فرنگی

خاصیت گوجه,فواید گوجه فرنگی

برای پیشگیری از سکته گوجه فرنگی بخورید.

گوجه فرنگی یکی از سبزیجاتی میباشد که در پایان فصول و در انواع مختلف قابل مصرف میباشد. در سالاد، به صورت املت، گوجه فرنگی له شده، کنار سوپ و غیره.

باید بدانید که گوجه فرنگی خواص زیادی دارد. یعنی می تواند از سرطان پیشگیری کند، از سکته مغزی پیشگیری کند، شما را زورمند تر کند و غیره. با ما همراه باشید تا ۵ دلیل خوب برای خوردن بیشتر گوجه فرنگی را بدانید.

1- گوجه فرنگی برای پیشگیری از سرطان.

لیکوپن ها اجزای اصلی گوجه فرنگی هستند که خواص فوق العاده ای دارند. این رنگدانه های قرمز نارنجی که متعلق به خانواده کاروتنوئیدها هستند دارای خواص آنتی اکسیدانی عالی هستند. این بدان معنی میباشد که آنها به طور کامل با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. نتایج تحقیقات گسترده ای که بین سال های 1986 تا 1998 انجام شده میباشد نشان می دهد افرادی که دست‌کم دو بار در هفته سس گوجه فرنگی می خورند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 36 درصد کاهش می دهند.در سال 2013، محققان فرانسوی مطالعه ای بر روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند و به این عاقبت رسیدند که لیکوپن ها عکس سرطان هستند.این محققان به طور خاص به مردان توصیه می کنند که بیشتر گوجه فرنگی بخورند زیرا در مساوی سرطان پروستات مقاوم هستند. باید بدانید که گوجه فرنگی بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای میباشد، رژیمی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

۲- برای پیشگیری از آزار گوجه فرنگی بخورید.

گوجه فرنگی خطر سکته را کاهش می دهد. می‌پرسید چرا چون لیکوپن موجود در این میوه میزان چربی را کاهش می‌دهد. این اکسیداسیون سبب تشکیل پلاک های عروقی می شود و این رسوب چربی سبب انسداد عروق خونی و افزایش خطر سکته می شود. اگر از فشار خون بالا رنج می برید، قطعا گوجه فرنگی بیشتری بخورید. نوشیدن یک لیوان آب میوه در صبح با معده خالی توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:  خواص بامیه + نحوه مصرف

3- گوجه فرنگی خستگی شما را رفع می کند.

گوجه فرنگی حاوی ویتامین های زیادی از جمله ویتامین های A، C، B3، B6، E و K میباشد که در بین این ویتامین ها ویتامین C برای مبارزه با خستگی و ایجاد احساس نشاط مفید میباشد. ویتامین C ايفاي نقش مهمی در محافظت از سلول ها و کاهش اثرات رادیکال های آزاد و آلاینده ها دارد.البته توجه داشته باشید که تاثیر این ویتامین زمانی افزایش می یابد که آنتی اکسیدان های بیشتری مشابه کاروتنوئیدها و پلی فنول ها مصرف کنید.گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و کاروتنوئیدها میباشد و به همین دلیل میوه عکس پیری محسوب می شود. اگر می خواهید جوان و شاداب بمانید، به دنبال گوجه فرنگی باشید.

4- گوجه فرنگی برای سلامتی.

گوجه فرنگی سرشار از آب (95-93 درصد) و قند کمی میباشد. بنابراین تشنگی را رفع می کند و کالری کمتری برای بدن فراهم می کند. در واقع هر 100 گرم گوجه فرنگی 17 کیلو کالری انرژی دارد. بنابراین، اگر به دنبال کاهش وزن و رژیم هستید، می توانید به این میوه سبزی اطمینان کنید. توجه داشته باشید که گوجه فرنگی به هضم غذا و دفع آسان آن کمک می کند. اگر مشکلات گوارشی دارید، می توانید بعد از غذا گوجه فرنگی تازه و کاملا رسیده بخورید.

5- گوجه فرنگی برای پوست زیبا و جوان.

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن میباشد و بنابراین با پیری سلولی مبارزه می کند. این آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد که سبب پیری پوست می شوند مبارزه می کند. به گفته اکثر متخصصان پوست، گوجه فرنگی می تواند منافذ را کوچک کرده و آنها را پاکیزه کند.اگر از طرفداران ماسک های طبیعی هستید، می توانید از گوجه فرنگی برای پاکسازی و پاکسازی پوست خود استفاده کنیدبرگ های گوجه فرنگی را روی صورت خود بمالید و بعد از 15 لحظه بشویید. البته توجه داشته باشید که این روش برای پوست های چرب مفید میباشد.

بیشتر بخوانید:  نحوه پاک کردن کنگر

مراقب معده خود باشید.

گوجه فرنگی اسیدی میباشد و بنابراین برای افرادی که معده احساساتی دارند خوب نیست. البته می توانید آن را سوا کرده و دانه ها را سوا کرده و سپس در آب جوش قرار دهید تا خواص آن از بین برود. خوردن گوجه فرنگی، به ویژه گوجه فرنگی خام، می تواند برای برخی افراد آلرژی زا باشد و حتی می تواند سبب شوک آنافیلاکسی شود که در غذا نادر میباشد. ما به شما توصیه می کنیم در صورت داشتن اسهال شدید گوجه فرنگی نخورید زیرا سبب بدتر شدن وضعیت می شود.

چند توصیه کلی

می توانید از گوجه فرنگی به روش های مختلف استفاده کنید. گوجه فرنگی تازه حاوی بیشترین ویتامین C میباشد. وقتی آن را سرخ می‌کنید یا می‌پزید، بدن لیکوپن بیشتری جذب می‌کند. البته توصیه می شود برای پخت یا سرخ کردن آن ها از کمی روغن استفاده کنید زیرا لیکوپن های موجود در آن ها بهتر جذب می شوند.اگر می توانید گوجه فرنگی ارگانیک تهیه کنید، قطعا بیشتر از آن استفاده کنید زیرا حاوی آنتی اکسیدان بیشتری میباشد.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …