نکات مهم در طرح‌ریزی پوستر فیلم

طراحی پوستر, پوسترهای فیلم فیلم‌های عالی نیز فرصت‌های تجاری عالی هستند. فیلم هایی مشابه آواتار و سریال شوالیه تاریکی نمونه های خارجی هستند و سریال های اخراج و جدایی نادر از سیمین نمونه های داخلی این گونه فیلم ها هستند. امروزه ساخت یک میلیارد دلار در فیلم ها چیز عجیبی نیست. در ایران بیشتر فیلم‌های فیلمسازان بزرگی چون مهرجویی، کیمیایی، کیارستمی و… . . بیش از چند صد میلیون تومان می فروشند. اما آیا تا به حال به این اندیشه کرده ایم که چگونه این فیلم ها این همه فروش دارند؟ چگونه مخاطب را تشویق به تماشای فیلم می کنید، در حالی که هنوز آن را ندیده است؟ پاسخ این سوالات را می توان در یک کلمه خلاصه کرد: تبلیغات. اگر فیلمی تبلیغ نشود، ممکن است هرگز آن را نبینید. الان این فیلم را اسکورسیزی ساخته یا خواربار فروش خیابان شما! یکی از موثرترین راه ها برای بازاریابی فیلم، پوستر است. در این پست یاد می گیرید که جلب توجه کنید، علاقه ایجاد کنید و مردم را به سینما ببرید 1) جلب توجه 1.1) دزدیدن نگاه عابران آسان ترین فرمولی است که هر طرح‌ریزی خوب باید بداند.الف از توجه به معنای جلب توجه و از علاقه به معنای علاقه مند و جالب بودن، د از میل‌کردن و ا از عمل به معنای عملکرد و واکنش می آید.این فرمول اساس تلاش هزاران کمپین تبلیغاتی بوده است. مهمترین مرحله این فرمول مرحله اول است، یعنی جلب توجه عابران و ترغیب آنها به نگاه. استفاده از تصاویر تحریک آمیز و پر زرق و برق برای جلب توجه رهگذران ضروری نیست. اگرچه این یکی از بهترین راه ها برای جلب توجه است و جای بهت نیست که چرا هالیوود به این نوع فیلم ها روی آورده است! طراحان می توانند با استفاده از تصاویر هنرمندان فیلم و یا با نمایش بخشی از فضای فیلم (کمدین، عاشقانه، اکشن، ترس‌آور و …) در داخل پوستر، قصه فیلم را برای بینندگان قابل‌فهم کنند. برخی از پوسترهای کلاسیک هیچ یک از آنها به طور منحصر به فردی زیبا نیستند و هیچ یک از آنها در طرح‌ریزی نمادین نیستند. اما استعداد زیادی در جلب توجه مردم دارند. استفاده از پس زمینه های متحرک و پر زرق و برق، تصاویر سر و گردن هنرمندان فیلم و نور از جمله راه هایی است که رهگذر را برای چند لحظه به بیلبورد نگاه می کند.1.2) نمادگرایی، نمایش به جای گفتن مؤثرترین پوسترهای فیلم نمادین هستند و موضوع (جنبه اخلاقی و دراماتیک فیلم) را بدون توسل به روایت نمایش می دهند.از تصاویر استفاده می کنند. اکنون این تصویر می تواند نمای نزدیک از هنرمند وحشت زده یا چکمه های جنگجوی فیلم (منظورم استفاده از تصویری از یک شی از فیلم است که به نوعی موضوع فیلم را نشان می دهد) یا یک گرافیک آسان (مثلاً پوسترهای مینیمال – این پست را ببینید). این روش می تواند ناگهان تاثیر، توجه و علاقه ایجاد کند.بدن جنیفر یک نمونه کلاسیک از پوسترهای نمادین است. پوستری که تقلیدی عجیب(!) از پوستر TrueBlood دارد. در این پوستر از جذابیت جنسی، فضا و اختلاف زیادی برای جلب توجه رهگذران استفاده شده است. این پوستر همچنین به شما ایده ای از محتوای فیلم می دهد. این امکان فروش گسترده فیلم را به بینندگان و طرفداران ژانر ترس‌آور فراهم می کند. همه اینها با تصاویر انجام می شود 2) ایجاد علاقه 2.1) ایجاد انگیزه برای تماشای فیلم ممکن است با فیلمی برخورد کنید که در آن استفاده از نمادگرایی و تصاویر انتزاعی با فیلم سازگار نباشد. به عنوان مانند، فیلم شما یک درام جدی یا هیجان انگیز است که نمی توانید آن را با نمادگرایی توضیح دهید.در این حالت، استفاده از تصویری که به تماشاگر درباره قصه فیلم ایده بدهد، بهترین ایده ای است که می توانید داشته باشید.بسیاری از بهترین پوسترهای فیلم مدرن از تصاویری استفاده می کنند که تماشاگر را در وسط یکی از صحنه های فیلم قرار می دهد و تنش و انگیزه زیادی را برای تماشای فیلم در تماشاگر ایجاد می کند. تصاویری که یکی از شخصیت های اصلی فیلم در حال حل مشکل بزرگی است. خصوصی به پوستر نگاه می کند و احساس می کند که باید فیلم را ببیند تا بفهمد چه تصادفی افتاده است، پوستر برتر فیلم Innuendo از این روش استفاده کرده است. تماشاگر پس از دیدن تصویر بالا، بخت زیادی از فیلم را نمی گیرد. تنها درک کنید که فیلم جنبه سورئال یا حتی روانشناختی دارد. احتمالا گرمایش زمین یا یک رویداد طبیعی دیگر باشد. در واقع گرافیست عمدا تماشاگر را گیج و کنجکاو نگه می دارد. زیرا تنها راه رهایی از این کنجکاوی حضور در مقابل گیشه سینماست. این نوع طرح‌ریزی بهترین روش برای طرح‌ریزی پوستر فیلم های داستانی و روانشناسی است. چنین دانشی به سختی به دست می آید، اما با تمرین می توانید به آسودگی به آن دست پیدا کنید. می توانید پوسترهای فیلمی را که دوست دارید طرح‌ریزی کنید.برخی از دانش آموزان تنها زمانی انگیزه کار را دارند که پول در میان باشد! ابتدا تمرین کنید، سپس دستور بگیرید، کار خوبی بدهید و در نهایت انتظار پول داشته باشیددر عین حال این تمرینات سریال ای از نمونه های زیبا و خلاقانه را برای شما ایجاد می کند. به خاطر داشته باشید که استفاده از نمادها و رنگ‌های آسان که از دل فیلم بیرون آمده‌اند می‌تواند یک راه معجزه‌آسا باشد. نام کیارستمی به تنهایی کافی است تا هوادارانش با دیدن فیلم جدیدش به اندیشه فرو بروند! اما شنوایی رایج برای من چطور؟ من اصلاً کیارستمی را نمی شناسم یا سبک کیارستمی را دوست ندارم، چگونه باید خودم را متقاعد کنم که فیلم را ببینم؟ اینجاست که ما گرافیست ها باید طرفدار و غیر طرفدار داشته باشیم. همیشه باید در نظر داشته باشید که احتمالا هیچ کس جیمز کامرون را نشناسد، پس سعی کنید چیزی را روی پوستر فیلم او قرار دهید که دیگران را جذب فیلم کند. اینجاست که اگر بتوانید آنها را (غیر طرفداران) به فیلم بکشید، آن را ساخته اید. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ پوستر Inglourious Basterds را در بالا ببینید.این فیلم توسط یکی از مشهورترین فیلم های جهان و در هنر هفتم ساخته شده است، اما این پوستر تبلیغاتی تقریباً چیزی در مورد این کارگردان بزرگ نمی گوید.دلیلش هم این است که طرفداران تارانتینو به خوبی می دانند که این فیلم ساخته اوست. از سوی دیگر، طرفداران جدیدتر علاقه چندانی به قصه این کارگردان ندارند. در عملکرد، دلیل توضیح این پوستر در مورد تارانتینو چیست؟ طرفداران قدیمی که می دانند این محصول تارانتینو است، سپس فیلم را نظاره می کنند. بنابراین در اینجا باید روی طرفداران و بینندگان جدیدتری تمرکز کنیم که هرگز نام تارانتینو را نشنیده اند. به طور کلی مردم رایج بیشتر با هنرمندان ارتباط دارند تا با تهیه کنندگان و کارگردانان. بنابراین کشیدن تصویر یکی از هنرمندان اصلی فیلم یا نوشتن نام او با حروف درشت تاثیر تبلیغاتی بیشتری دارد. البته به خاطر داشته باشید که قرار دادن تصویر هنرمندان روی پوستر فیلم تنها یکی از راه های جذاب ایجاد جذابیت است. اما این روش تقریباً استراتژی تبلیغاتی پایان پوسترهای فیلم ایرانی است.این مشکل تا جایی پیش رفته که در سایت عفراوی مطلبی در مورد این پوسترها جمله شده و نویسنده از آنها به عنوان پوستر اصلی یاد کرده است! زیرا پوسترهای فیلم ایرانی از دید نویسنده تنها تصویرها هنرمندان بود.2.3) سبک: نگاهی متناسب با فیلم چه در حال بازاریابی یک فیلم هنری باشید یا یک فیلم پرفروش، سبک مهم است. برخی از پوسترهای فیلم به یاد ماندنی، جسورانه از سبک های هنری خارق العاده استفاده کرده اند. چیزی که این پوسترها را به خاطر هنرشان از رقبای هنری سوا می کند (معنی کنایه آمیز. منظورم پوسترهایی است که تنها هنرمندان آن را درک می کنند و مردم رایج نمی فهمند) و ناکارآمدی آنها، سازش سبک پوستر با خود فیلم است. و مواد تبلیغاتی شما پوستر Watchmen در بالا نمونه ای کلاسیک از استفاده پیروز از این روش است. طرح‌ریز با استفاده از رنگ زرد در کنار رنگ های سرد در پس زمینه و ایجاد سبک کمیک توجه علاقه مندان به کتاب را به خود جلب می کند. همچنین این پوستر دقیق است زیرا از همان نوع تصویرسازی در فیلم استفاده شده است (یعنی برای نمایش مفاهیم فیلم، نه مثلاً تصویرسازی کتاب). این سازش به حدی است که می توان از این پوستر حتی برای کاور دی او دی و سایر مطالب تبلیغاتی استفاده کرد.3) نکات مهم 3.1) میل‌کردن مداوم به سایر قالب های تبلیغاتی در نهایت پس از اکران و اکران فیلم با یک شکست بزرگ روبرو خواهید شد.مشکل دگرگونی اندازه پوستر کاور DVD فیلم. بسیاری از فیلم های تولید شده از طرح های متفاوتی برای جلد دی او دی نسبت به پوسترهای تبلیغاتی خود استفاده می کنند. با این حال، در میان فیلم های پرمخاطب و پرهزینه، پوستر همچنان به عنوان جلد DVD استفاده می شود. یعنی نقاط برجسته پوستر، عنوان و تصاویر باید به همان اندازه که روی پوسترهای غول پیکر دیده می شود در یک DVD کوچک قابل مشاهده باشند، پوستر پارک ژوراسیک این نکته را رعایت کرده و در برش های بزرگ و کوچک به خوبی دیده می شود. پوستر شما برای مدت طولانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بنابراین باید روشن و قابل دگرگونی اندازه باشد. علاوه بر این حتی روی جلد نیز توانایی انجام فرآیند جلب توجه و ایجاد علاقه را دارد 3.2) قابل‌فهم بودن اگر فیلم سریالی است این را نشان دهید سریال هایی هستند که همیشه در راس قرار داشتند. دفتر فروش بلیط من دلیل خوبی برای این دارم. برخی از پرفروش ترین فیلم های این سریال هستند. مثل سریال هری پاتر.از فیلم‌هایی که هم از نظر تجاری و هم در جشنواره‌ها عملکرد خوبی داشتند تا فیلم‌های صرفاً تجاری، تنها رقم کمی می‌توانند فروش خوبی را به اندازه فیلم‌های این سریال وثیقه کنند.به همین دلیل است که پوسترهای فیلم سریال اغلب با شماره اول این سریال مرتبط هستند. معمولاً با عنوان بزرگ بالای بوم و تصویری که به سرعت در پوستر قابل‌فهم است، بهترین نمونه پوسترهای سری The Godfather هستند. هر سه از سبک طرح‌ریزی و بحران و توفیق تجاری فیلم های قبلی برای بازاریابی و جلب توجه بینندگان استفاده کرده اند.

منبع: خوی وب

بیشتر بخوانید:  آموزش طرح‌ریزی جمله دیجیتالی با فتوشاپ

مطلب پیشنهادی

آموزش غیر پرکار کردن Chkdsk در هنگام راه اندازی

Chkdsk در هنگام راه اندازی آشکار می شود و اگر شما می خواهید آن را …