خواص و مضرات سیرابی

سیرابی از آن دسته غذاهایی می باشد که یا عاشقش هستید یا از آن بیزارید. بد نیست بدانید برخلاف اندیشیدن عموم که خوردن غذاهایی مثل کله پاچه و سیرابی را مختص ایرانیان می دانید، روز ۲۴ اکتبر هر سال روز جهانی «سیرابی» می باشد. سیرابی فواید زیادی برای سلامت بدن دارد و در عین حال زیاده روی در مصرف آن می تواند به سلامت بدن تاثیر منفی بگذارد.

فواید سیرابی, فایده های سیرابی

سیرابی سبب درمان کم خونی می شود

در حقیقت سیرابی لایه داخلی معده گوسفند و گاو و در مجموع چارپایان علفخوار می باشد. احتمالا در برخورد نخست به خاطر بوی نامطبوع سیرابی احساس کنید از آن بیزار هستید و قطعا لب به آن نخواهید زد اما در صورت پاکیزه کردن این اقبال از معده احشامی مثل گوسفند و گاو می‌توانید یک سوپ یا آبگوشت لذیذ درست کنید که دست برقضا سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی می باشد.

نشخوارکنندگان، معده 4 قسمتی حاوی سیرابی، شیردان و بخش‌هایی به نام نگاری و هزارلا دارند که بافت عضله دیواره آن‌ها از جنس عضلات صاف بوده که از نظر ترکیب و ساختمان با عضلات مخطط مثل ماهیچه‌ها و عضله قلب تفاوت دارد و ارزش تغذیه‌ای آن از نظر پروتئین، چربی، ویتامین و املاح معدنی مقداری با گوشت گوناگون می باشد. سیرابی بر اساس نوع بافت به انواع مختلف دسته‌بندی و نام‌گذاری می‌شود؛ مثل بافت لانه‌زنبوری یا بافت صاف. بیشتر سیرابی های تازه ای که در فروشگاه ها فروخته می شود، سفید رنگ می باشد.

خواص درمانی سیرابی

خواص و فواید سیراب شیردان برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها سالهاست که از سوی متخصصان توصیه می شود. لیستی از خواص سیرابی و شیردان را با هم مرور می کنیم.

درمان کم خونی

مفید در رشد و تقویت کودکان

بهترین برای تقویت معده و روده

تقویت و درمان ریزش مو

مفید برای افراد گرفتار به بیماری ام اس MS

بیشتر بخوانید:  خواص عسل جعفری

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم

کمک در درمان بیماری های عصبانی و افسردگی

درمان خراش معده و اثنی عشر

خلاف سرطان

ویتامین های موجود در سیرابی

از جمله سایر خواص و فواید سیرابی برای سلامت بدن ویتامین B12  موجود در آن می باشد که آن را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای رفع حالت تهوع زنان باردار تبدیل کرده می باشد. در هر ۱۰۰ گرم سیرابی حدود ۷۲/۰ میکروگرم ویتامین B12 وجود دارد. این میزان مساوی با ۳۰ درصد ۲٫۴ میکروگرم ویتامین B12 مورد نیاز یک انسان بالغ می باشد. ویتامین B12 سطح متابولیسم بدن را در حد نرمال نگه می‌دارد و به تندرستی عملکرد سیستم عصبانی و نیز ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند. علاوه بر این سیرابی حاوی مقادیر اندکی ویتامین E و نیاسین می باشد. اکنون که با ویتامین های موجود در سیرابی آشنا شدید در صورتی که قصد پخت آن را دارید می توانید به مقاله طرز تهیه سیرابی مراجعه کنید.

خواص سیرابی,آشنایی با خواص سیرابی

سیرابی یکی از مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت کودکان می باشد

مواد معدنی موجود در سیرابی

برای دانستن خواص و فواید سیرابی بهتر می باشد بدانید سیرابی سرشار از زینک می باشد. یک ماده معدنی مفید و ضروری برای بدن که برای درمان خراش‌ها و تندرستی عملکرد ایمنی بدن ضروری می باشد. هر ۱۰۰ گرم سیرابی حاوی ۱٫۷۱ میلی‌گرم زینک می باشد که ۲۱ درصد از ۸ میلی‌گرم زینک روزانه مورد نیاز بدن زنان را تامین می‌کند. علاوه بر این سیرابی حاوی مقداری آهن، کلسیم و فسفر می باشد.

مزایای سیرابی برای رشد کودکان

سیرابی یکی از مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت کودکان می باشد، چرا که دارای پروتئین و آمینواسیدهای با کیفیت و ضروری بدن می باشد که در رشد کودکان و نوجوانان بازي کردن نقش بسزای داشته و کلسیم مورد نیاز آن ها را تامین کند. به علاوه این مواد با کیفیت در رشد و بازسازی بافت های از بین رفته نیز بازي کردن نقش مهمی را برعهده دارند.

بیشتر بخوانید:  خواص کدو تنبل

کلسیم

در هر 92 گرم سیرابی، حدود 81 میلی گرم کلسیم وجود دارد که 8 درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم می باشد. FAO مقدار مورد نیاز روزانه به کلسیم را 1000 میلی گرم معین‌کردن کرده می باشد. کلسیم یکی از مواد معدنی و ساختاری مهم در حفظ سلامت استخوان ها و دندان هاست که به همراه منیزیم، به انقباض عضلات بدن کمک می کند و سبب آسایش شخص می شود.

منبعی سرشار از پروتئین کم چرب

یک وعده سیرابی شیردان به میزان 112 گرم دربردارنده 96 کالری، 14 گرم پروتئین و کمی بیشتر از 4 گرم چربی می باشد که تنها 1.5 گرم از آن را چربی اشباع شده در بر می گیرد. میزان چربی اشباع شده روزانه پیشنهادی برای مردان مساوی می باشد با 30 گرم و برای زنان مساوی می باشد با 20 گرم. همین مقدار سیرابی شیردان دارای 138 گرم کلسترول می باشد که این مقدار چیزی بین 46 و 69 درصد از کسترول مورد نیاز روزانه بدن انسان را تامین می کند.

آشنایی با فواید سیرابی, ویتامین های سیرابی

سیرابی سرشار از زینک می باشد

ویتامین A

ویتامین A برای رشد مو لازم می باشد و به داشتن پوست سالم، دستگاه تنفسی سالم و حفظ بینایی کمک و با عفونت ها مبارزه می کند. جگر و سیرابی سرشار از ویتامین A هستند.

مزایای استفاده از سیرابی برای مردان

همانطور که می دانید با تولید اسپرم سالم سبب می شود که در تخمک گذاری تاثیر به سزایی داشته باشد و سبب ایجاد نطفه شود. حال یکی از عواملی که سبب تولید اسپرم سالم می شود مصرف سیرابی می باشد.

خواص سیرابی در حاملگی

با توجه به وجود انواع مواد مغذی در سیرابی، استفاده از این ماده غذایی فواید بسیاری برای سلامتی بدن مادر و جنین دارد. ویتامین B موجود در سیرابی برای زنان حاملگی که گرفتار حالت تهوع می شوند، مفید می باشد. علاوه بر این برخی از افراد بر این باور هستند که مصرف سیرابی قبل و در طول حاملگی، سبب زیبایی جنین می شود.

بیشتر بخوانید:  خواص نارنگی

نکاتی هنگام خرید سیرابی

هنگام خرید سیرابی باید توجه کنید که قطعا سیرابی دارای بوی بد نباشد.  بهتر می باشد قبل از پختن سیرابی، آن را از هر سمت بررسی کنید.

بهتر می باشد قبل از پخت، این ماده غذایی را کامل شسته و پایان زواید اطراف آن را دور بریزید.

و تشخیص رنگ سیرابی به صورت زیر می باشد :

به دلیل خوردن دام خشک در زمستان و بهار رنگ سیرابی تیره می باشد.

به هنگام خرید سیرابی در فصل تابستان و پاییز رنگ آن سفید می باشد زیرا علوفه تازه خورده می باشد.

مدت زمانه استاندارد از مرحله پخت تا مصرف سیرابی ۱۲ ساعت می باشد. بیشتر از این زمانه سیرابی را نگهداری نکنید.

چطور سوپ سیرابی را بپزیم تا خواص و فواید سیرابی حفظ شوند.

برای حفظ خواص و فواید سیرابی بهتر می باشد نحوه پخت درست آن را بلد باشید. یکی از بهترین و آسان‌ترین دستور پخت‌ها برای سیرابی، پخت آن با پیاز خام به صورت سوپ می باشد می باشد.

مضرات مصرف سیرابی

یکی از مضرات سیرابی این می باشد که چون در پخت آن معمولا از نمک زیاد استفاده می شود فشار خون را بالا می برد.

سیرابی یک غذای چرب می باشد و باید در مصرف آن احتیاط کرد.

یکی دیگر از مضرات سیرابی مربوط به زمانی می باشد که سیرابی بهداشتی نبوده، خراب باشد یا خوب شسته و پاکیزه نشده باشد.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …