خواص و مضرات چغندر

طبیعت چغندر گرم و مرطوب می باشد.

چغندر دو نوع می باشد: یک نوع چغندر معمولی با رنگ ارغوانی یا قرمز (لپ) و دیگری چغندر قند و زرد می باشد که در نقاط مختلف دنیا که شکر کشت می شود کاربرد بسیاری دارد.

چغندر خوراکی می باشد. ریشه آن غلیظ و گوشتی و در پختن غذای لذیذ و شیرین می باشد و برگ چغندر و خود آن در آش و بورانی می باشد و چغندر در خوراک دام استفاده می شود و حاوی انواع قند و الکل می باشد که از آن به دست می آید. سبزی خوراکی با ریشه درشت می باشد. گیاهان دو ساله ای که در سال اول دارای برگ و ریشه آزاد می باشند ذخایر قندی ایجاد می کنند و در سال دوم ساقه های گل دهنده تشکیل شده و ذخایر را مصرف می کنند.

ساکارز در برگ های بزرگ چغندر در روز در مساوی نور درست می شود و شب ها به سمت ریشه می رود و در آنجا ذخیره می شود و لایه ریشه ضخیم می شود. رنگ ریشه چغندر می تواند زرد، سفید یا قرمز تیره باشد.نام گیاهی که ساقه و ریشه آن در زیر زمین می روید انواع ریز یا درشت و کم شیرین و پرشیرین دارد و نوع معروف آن چغندر می باشد که در کارخانه های تولید شکر و ته‌مانده یا ملاس آن استفاده می شود. نوع چغندر برای تغذیه حیوانات یا به عنوان کود مورد استفاده در برخی کشاورزی استفاده می شود و برخی دیگر چغندر آسان می باشد که توسط برخی از اهالی و اهالی کشت می شود و در غذای خام نیز استفاده می شود. حیوانات گیاهخوار

ارزش غذایی و محتوای کالری چغندر خام 43 کالری انرژی در هر 100 گرم می باشد. چغندر حاوی پروتئین – چربی – مواد مغذی A، B1، B2، B3 و C – مواد نیتروژن دار – مواد قندی و املاح معدنی مشابه فسفر، کلسیم و آهن می باشد. چغندر از قدیم الایام شناخته شده می باشد و حتی در چهار قرن قبل از میلاد خواص دارویی آن را می دانستند و از آن استفاده می کردند.

بیشتر بخوانید:  خواص آبغوره و سرکه انگور

چغندر دو نوع می باشد: یک نوع چغندر معمولی با رنگ ارغوانی یا قرمز (لپ) و دیگری چغندر قند و زرد می باشد که در نقاط مختلف دنیا که شکر کشت می شود کاربرد بسیاری دارد. چغندر گیاهی می باشد با برگ‌های پهن و بزرگ یا برگ‌های مخروطی شکل که همراه با سبزیجات دیگر در سوپ یا خورش استفاده می‌شود و گاهی با ماست درست می‌شود. چغندر خوب چغندری می باشد که مدت زیادی در زمین نمانده باشد، زیرا چغندرهای رسیده سفت می شوند. چغندرهای قدیمی معمولاً دارای گردن و شیارهای باریکی بر روی خود هستند. چغندر خام یک عسل گیاهی می باشد و پس از عسل، خداوند شفا را در چغندر قرار داده می باشد، بر این اساس می توان به ارزش چغندر پی برد.از آنجایی که پوست چغندر رسیده به آسودگی سوا می شود، باید آن را از آب داغ سوا کنید و در آب سرد قرار دهید تا به آسودگی پوست آن سوا شود.

آشنایی با خواص و مضرات چغندر,خواص چغندر

خوردن چغندر برای درد مفاصل و نقرس مفید می باشد.

ترکیبات غذایی-شیمیایی چغندر.

چغندر حاوی پروتئین – چربی – مواد مغذی A، B1، B2، B3 و C – مواد نیتروژن دار – مواد قندی و املاح معدنی مشابه فسفر، کلسیم و آهن می باشد.

چغندر یک ماده مغذی دارویی می باشد.

طبیعت چغندر گرم و مرطوب می باشد.

• خوردن چغندر جذام را از بین می برد.

• چغندر هوش را افزایش می دهد. چغندر به دلیل داشتن آرسنیک و روبیدیم از جذام پیشگیری می کند و همچنین به دلیل داشتن فسفر غذای خوبی برای تقویت مغز و تقویت کننده حافظه و اعصاب می باشد.

بیشتر بخوانید:  برای رفع بوی سوختگی غذا چه باید کرد؟

• لبو حاوی مقدار زیادی آهن با ویتامین (C) و اسید فولیک می باشد که از کم خونی در افراد به ویژه دختران پیشگیری می کند.

نمک موجود در آب میوه، پاک کننده خوبی برای کبد، کلیه ها و مثانه می باشد.

• آب چغندر یکی از بهترین آب میوه هایی می باشد که به تشکیل گلبول های قرمز، تصفیه خون و تندرستی گردش خون کمک می کند. بنابراین خوردن چغندر برای خانم ها زیاد توصیه می شود.

• چغندر نشاط آور، تسکین دهنده، درمان کننده اسید اوریک، مقوی، ملین، آرام بخش و تصفیه کننده خون می باشد.

• چغندر قرمز به دلیل فیبر موجود در آن که سبب کاهش چربی خون و اسید فولیک می شود، در رژیم غذایی بیماران قلبی و زنان باردار خوب می باشد.

چغندر خام سبب تندرستی طحال می شود.

چغندر مخلوط با آب میوه، سنگ ها را از بین می برد.

• خوردن چغندر در هوای خشک به ویژه در فصل زمستان موثرتر می باشد و به همه افراد به ویژه افراد مسن زیاد توصیه می شود.

• چغندر ملین، ملین و مدر می باشد و ايفاي نقش مهمی در رفع یبوست دارد. همچنین برای دستگاه گوارش زیاد مفید می باشد.

• التهاب رگ های خونی را درمان می کند.

• چغندر در درمان عفونت چشم، بواسیر و بیماری های پوستی مفید می باشد. همچنین سبب افزایش اشتها می شود.

• چغندر دافع پشه می باشد که برای خوردن آن باید جوشانده شود.

چغندر نیز مشابه هویج حاوی کاروتن می باشد که در معده به ویتامین A تبدیل می شود.

• خوردن چغندر رسیده برای زلزله نافع می باشد مخصوصاً اگر برگها قرمز باشد.

آب‌کشیدن سر با جوشانده برگ چغندر شوره سر و چربی مو را از بین می برد و با شپش مبارزه می کند.

بیشتر بخوانید:  خمیرمایه چیست؟ نحوه استفاده از خمیر مایه

قرار دادن دست و پای شکسته در آب گرم همراه با برگ چغندر مشکل را رفع می کند

• موم زنبور عسل با عسل در رفع کچلی و شوره سر موثر می باشد و در صورت استفاده همراه با حنا تاثیر زیادی در رشد و تندرستی موها خواهد داشت.

• خوردن چغندر برای درد مفاصل و نقرس مفید می باشد زیرا سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.

در خارج، برای پانسمان خراش ها و درمان تاول ها استفاده می شود.

خوردن چغندر می تواند برای افرادی که از بیماری هایی مشابه بی اشتهایی، اسهال خونی، بواسیر، سیاتیک، تورم کلیه، درد کلیه، سکته مغزی، تومورهای مثانه، از دست دادن حافظه، بیماری قلبی و پوست رنج می برند، مفید باشد.

• شربت چغندر بهترین نوشیدنی و تقویت کننده بدن و دفع سموم بدن می باشد (برای تهیه شربت چغندر سه یا چهار رقم چغندر خام گرفته و با یک لیوان آب معدنی مخلوط کنید).

خاصیت چغندر, خواص های چغندر

چغندر خام سبب تندرستی طحال می شود.

توجه داشته باشید

* مصرف زیاد روی با خوردن آن به معده آزار می رساند و همچنین سبب بیماری قلبی می شود. برای پیشگیری از این مشکل، چغندر را با عدس بپزید.

* برای پخت چغندر از ظروف آلومینیومی استفاده نکنید.

مالیات جانبی چغندر.

1- افراد گرفتار به آلرژی غذایی از مصرف زیاد چغندر پرهیز کنند

2- افراد دیابتی مجاز به خوردن چغندر نیستند.

3- خوردن برگ چغندر سبب استفراغ و دل درد در برخی افراد و ایجاد آلرژی در برخی از کودکان می شود.

4- افراد گرفتار به فشار خون و مشکلات معده در مصرف چغندر احتیاط کنند.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …