خواص انواع فلفل + کاربرد آن

خوردن فلفل دستگاه گوارش را تقویت می کند.

فلفل یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در آشپزی و مراقبت های خانگی می باشد. در این مقاله شما را با انواع فلفل و کاربرد آن در آشپزی آشنا می کنیم. به ما بپیوند.

دوستی با خواص فلفل های رنگی

فلفل یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در آشپزی و مراقبت های خانگی می باشد. در این مقاله شما را با انواع فلفل و کاربرد آن در آشپزی آشنا می کنیم. به ما بپیوند.

فلفل سیاه، سفید، قرمز و سبز از همین گیاه تهیه می شود. رنگ فلفل به روزگار برداشت و روش فرآوری بستگی دارد. فلفل فواید زیادی دارد. خوردن فلفل سبب تقویت دستگاه گوارش و تسریع جریان خون می شود.

قرن ها پیش، فلفل یک ادویه کمیاب و گرانبها برای اروپایی ها بود که تنها در کشورهای دوردست یافت می شد. البته فلفل قرمز هنوز از این کشورها به اروپا صادر می شود، اما آیا دیگر ادویه کمیاب نیست؟ یکی از معروف ترین و محبوب ترین ادویه هایی می باشد که تقریباً در هر سفره ای در کنار نمک یافت می شود.

«گرهارد وبر» از انجمن تخصصی صنعت ادویه در بن آلمان گفت: منشأ فلفل از مناطق گرم و مرطوب آسیا می باشد.گیاه فلفل قرن ها پیش در منطقه “مالابار” در جنوب هند کشت می شد.

کشت فلفل به تدریج در کشورهای نزدیک منطقه مالابار با آب و هوای مشابه از جمله سریلانکا، مالزی، اندونزی و تایلند رایج می شود. در حال حاضر صادرکنندگان جدیدی مشابه ویتنام و برزیل به این کشورها پیوسته اند.

قبل از برداشت، فلفل باید از ساقه، برگ و گرد و گردوخاک سوا شود. فلفل پس از خشک شدن به رنگ های سیاه، قرمز و سفید می آید. انواع فلفل بسته به کیفیت، رنگ و بوی خود ارزش های متفاوتی دارند.

خواص فلفل.

فلفل جوانه های چشایی را تحریک می کند و پیامی به معده می فرستد که سبب ترشح اسید کلریدریک و در عاقبت هضم بهتر می شود. اسید کلریدریک برای هضم پروتئین ها و سایر غذاها در معده ضروری می باشد. زمانی که اسید کلریدریک کافی در بدن وجود نداشته باشد، غذا برای مدت طولانی در معده می ماند که سبب سوء هاضمه می شود. علاوه بر این، فلفل سبب افزایش عرق و ادرار می شود. فلفل همچنین اثرات آنتی اکسیدانی و مخالف باکتریایی مفیدی را نشان داده می باشد.

سیاه، سفید، قرمز، سبز.

رنگ فلفل به روزگار برداشت و نحوه عمل آوری آن بستگی داردرایج ترین نوع فلفل فلفل سیاه می باشد که باید میوه فلفل را زمانی بچینید که هنوز خام می باشد و هنوز سبز رنگ می باشد. دانه ها در طول تخمیر و خشک شدن چروکیده و سیاه می شوند.

یکی دیگر از انواع رایج فلفل سفید می باشد. برای به دست آوردن فلفل سفید، دانه ها باید کاملا رسیده و به رنگ آبی تا قرمز تیره در هنگام برداشت باشند. دانه ها را در آب قرار دهید تا خیس بخورند. سپس هسته بذر باقی می ماند که در فرآیند خشک شدن به رنگ زرد متمایل به سفید در می آید.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه چیپس سبزیجات در منزل

فلفل قرمز از میوه کاملا رسیده گیاه فلفل به دست می آید با این اختلاف که فرآیند خشک شدن دانه ها باید به سرعت انجام شود.

محصول کمیاب این گیاه فلفل سبز می باشد. برای تهیه آن، دانه های فلفل را زمانی که زرد و خام هستند می گیرند و سپس باید نمک یا سرکه زده تا از تخمیر آن ها پیشگیری شود.

انواع فلفل سوا از رنگ، طعم و ارزش متفاوتی نیز دارند. فلفل سیاه و سبز معطرتر از فلفل سفید می باشد. اما فلفل سفید تندتر از انواع دیگر می باشد و اغلب برای تهیه سس ماهی استفاده می شود.

از فلفل سبز برای تهیه سس برای غذاهای کبابی استفاده می شوددانه های فلفل سبز معمولا آسیاب نمی شوند. فلفل قرمز هم سریع و هم کمی شیرین می باشد و مشابه فلفل سیاه در پخت گوشت قرمز استفاده می شود.

بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می کنند که فلفل را به صورت پودر نخرید. گرهارد وبر می گوید: «پودر خیلی سریع طعم خود را از دست می دهد. اما اگر دانه ها در حین پخت آسیاب شوند، فلفل طعم زورمند تری در ناهار خواهد داشت.

استفاده از ادویه های مختلف در آشپزی

نام سه نوع ذکر شده متضاد فلفل چیلی می باشد، اما گوناگون بوده و ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

فلفل سفید.

این نوع فلفل زمانی به دست می آید که پوست بیرونی دانه ها در تاثیر نور خورشید خشک و باز باشد. دانه های سفید موجود در این پوست ها فلفل سفید می باشد. فلفل سفید بوی ماندگاری ندارد و بوی آن به مرور روزگار از بین می رود. با توجه به رنگ سفید این فلفل بهتر می باشد در غذاهایی که می خواهید تک رنگ باشد و دانه های فلفل دیده نمی شود از آن استفاده کنید. مشابه تهیه سس سفید یا پوره سیب زمینی.

فلفل سیاه.

رایج ترین نوع فلفل فلفل سیاه استاین فلفل از لایه بیرونی که توسط خورشید سیاه شده می باشد به دست می آید.

عطر آن خیلی بیشتر از فلفل سفید می باشد. علاوه بر این، ترکیب اجزای آن فواید بسیاری برای سلامتی دارد. فلفل سیاه می تواند برای مدت طولانی تری تازه بماند، بدون اینکه خاصیت و طعم خود را از دست بدهد. فلفل سیاه بیشتر از فلفل سفید در غذا استفاده می شود، زیرا عطر و ماندگاری بالایی دارد.

فلفل قرمز

دستور تهیه فلفل قرمز با دو نوع قبلی کاملا گوناگون می باشد. این فلفل از ترکیب فلفل دلمه ای موجود در فلفل چیلی گرفته شده می باشد.

جزء فلفل سفید و سیاه پیپرین می باشد. اما در فلفل قرمز این ماده گوناگون می باشد و در واقع فلفل دلمه ای می باشد.

هر 3 نوع فلفل را می توان به صورت دارویی یا به عنوان افزودنی های غذایی استفاده کرد. اما فلفل قرمز در مورد آنتی اکسیدان ها و اثرات مفید آن بر سلامتی زورمند تر از انواع دیگر می باشد. علاوه بر این، فلفل قرمز در طبیعت تندتر و تندتر می باشد.

آشنایی با انواع فلفل ها,کاربرد انواع فلفل

فلفل همچنین گیاهی غنی از فیبر، پروتئین و آهن می باشد.

بیشتر بخوانید:  مزیت خوردن میوه ستاره ای کارامبولا

مشخصه زنگ.

فلفل ها به دلیل آشکار زیبا، آشکار جذاب، طعم ها و رنگ های گوناگون یکی از محبوب ترین سبزیجات هستند. این گیاه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجی و قرمز در بازار موجود می باشد. جالب می باشد بدانید که هر کدام از این رنگ ها نشان دهنده خواص خاص این گیاه می باشد.

اگرچه همه این زنگ ها ویژگی های مشابهی دارند، اما اختلاف های زیادی نیز دارند.

فلفل یکی از کم کالری ترین سبزیجات به دلیل محتوای آب میان بافتی بالا می باشد. اگرچه پاپریکا سبز در میان اکثر مردم معروفیت بیشتری دارد، اما رنگدانه هایی که رنگ های قرمز، نارنجی و زرد را ایجاد می کنند، خواص زیادی دارند. فلفل سبز از نظر طعم تلخ تر و زردتر، فلفل نارنجی و قرمز شیرین تر و شبیه میوه می باشد. فلفل یک گیاه سریع نیست. زیرا کپسایسین که سبب طعم سریع فلفل می شود به مقدار کم در این فلفل وجود دارد.

فلفل سرشار از ویتامین های گروه B مشابه تیامین، ریبوفلاوین و B6 می باشد که ویتامین هایی هستند که در تبدیل غذا به انرژی موثر هستند.فلفل همچنین گیاهی غنی از فیبر، پروتئین و آهن می باشد. فیبر در غذاهای گیاهی مشابه میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات وجود دارد و برخلاف پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها، بدن قادر به هضم آن نیست و در دستگاه گوارش با اتصال به بافت و افزایش دفع آن، آن را کاهش می دهد. فشار خون و کلسترول سرعت جذب قند در خون را کاهش می دهد. در عاقبت قند خون را در محدوده طبیعی نگه می دارد. یکی دیگر از اثرات فیبر، التیام التهاب ناشی از اقبال های مختلف بدن می باشد.

فلفل سبز در هنگام آمدن قرمز می شود که رسیده تر، شیرین تر و طعم ملایم تر می باشد. ویتامین C و کاروتنوئیدها رسیده تر هستند. علاوه بر این، گنجایش آنتی اکسیدانی فلفل قرمز بیشتر از فلفل سبز می باشد. برای تهیه زنگ قرمز توجه داشته باشید که رنگ آن روشن و پوست سفت باشد. اما فلفل هایی که پوست تیره و چروکیده ای دارند به مرحله پوسیدگی می رسند و تغذیه آن ها خیلی کاهش می یابد.

اگرچه فلفل دلمه ای سبز و زرد منبع خوبی از ویتامین C هستند، فلفل قرمز بیشترین ویتامین C را دارد.به گونه ای که نیاز روزانه به ویتامین C را دو مساوی می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان زورمند می باشد. ویتامین C در تسریع سلامت بیماری ها، سلامت خراش ها و خراش های پوستی، تولید کلاژن در غضروف ها و استخوان ها، پشتوانه سلامت استخوان ها و دندان ها و پایداری رگ های خونی موثر می باشد.

لیکوپن، که یک آنتی اکسیدان زورمند می باشد، مسئول رنگ قرمز روشن فلفل دلمه ای می باشد. و بسیاری از مطالعات مستقر کرده اند که لیکوپن از سرطان پروستات و بیماری قلبی پیشگیری می کند. لیکوپن ماده ای می باشد که هنگام قرار گرفتن در معرض گرما آزاد می شود. برای این کار لازم می باشد آن را با روغن سرخ یا مالش دهید.

بیشتر بخوانید:  فلفل موزی چیست ؟ + خواص آن

فلفل دلمه ای قرمز 55 تا 75 درصد از نیاز روزانه بدن به مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت استخوان ها را تامین می کند. این مشکل به دلیل وجود بسیاری از ریز مغذی ها مشابه: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی می باشد که از مواد مغذی ضروری برای پایداری و حفظ استخوان ها هستند.

پاپریکا، ادویه ای می باشد که از فلفل قرمز به دست می آید.

ادویه پاپریکا از فلفل قرمز یا فلفل قرمز به دست می آید.از این ادویه برای افزایش طعم غذا استفاده می شود. این ادویه سرشار از ویتامین A و همچنین ویتامین B می باشد که در تقویت انتقال دهنده های عصبانی در سیستم عصبانی و رشد و نمو سلول های بدن موثر می باشد.

دلیل سبز بودن این زنگ میزان کلروفیل موجود در آن می باشد که مربوط به منیزیم می باشد. منیزیم تاثیرات زیادی در سلامت حافظه و یادگیری دارد. منیزیم در کاهش فشار خون نیز موثر می باشد. مقدار B6 و منیزیم موجود در پاپریکا سبز، بی‌قراری ناشی از سندرم پیش از قاعدگی را کاهش داده و در سلامت علائم این اختلال موثر می باشد. پاپریکا سبز دارای ویتامین های زیادی می باشد که عملکرد سیستم ایمنی و محافظت از سلول ها را سلامت می بخشد.

فلفل زرد و نارنجی، لیوان طبیعی.

فلفل های زرد، نارنجی و قرمز منابع خوبی از کاروتنوئیدها هستند. کاروتنوئیدها گروهی از مواد شیمیایی گیاهی هستند که به سلامت چشم کمک می کنند. کاروتنوئیدهای موجود در پاپریکا عبارتند از:

1. بتاکاروتن که مسئول رنگ نارنجی هویج، کدو تنبل، فلفل نارنجی و … می باشد.در سلول های بینایی به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین برای تقویت روند بینایی به خصوص در نور کم استفاده می شودعلاوه بر این، این ویتامین در سلامت عملکرد سیستم ایمنی و سلول های شاخ پوست نیز موثر می باشد. بتاکاروتن همچنین یک آنتی اکسیدان زورمند می باشد که از افراد در مساوی سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کند.

2. لوتئین و زآگزانتین که رنگ زرد به زردآلو، زنگوله زرد و مامورانا می دهد. آنها جزء اصلی ماکولا چشم هستند و از چشم در مساوی آسیب های ناشی از افزایش سن محافظت می کنند و کمبود آنها سبب آب مروارید می شود. در واقع زنگ زرد و نارنجی را می توان نوعی عینک طبیعی برای چشم دانست.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …