فواید مصرف ماهی با استخوان

استخوان ها یکی از بهترین منابع کلسیم هستند که برای همه انسان ها توصیه می شود. اما خوردن آن برای افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند زیاد گرانبها می باشد.

مصرف ماهی های کوچک با استخوان,مصرف ماهی های کوچک

استخوان ها یکی از بهترین منابع کلسیم هستند که برای همه انسان ها توصیه می شود.

زمانی که افراد غذای کافی، کافی و گوناگون دریافت کنند، هضم می شود و در نهایت داخل جریان خون می شود که به آن مواد مغذی می گویند. بیش از 40 نوع ماده مغذی از راه غذا داخل بدن می شود تا سلامت شخص را حفظ کند و انرژی کافی برای پایان پرکاری های روزانه خود داشته باشد در حالی که کودکان و افراد بیمار می توانند رشد مناسبی داشته باشند. بیماری و بهبودی

برخی از مواد مغذی باید روزانه به مقدار زیاد (لااقل ده ها گرم) داخل بدن شوند، از جمله قند، چربی و پروتئین. در علم تغذیه به این گروه از مواد مغذی، درشت مغذی ها می گویند. برخی دیگر از مواد مغذی باید تنها به مقدار کافی (حداکثر چند گرم) در روز داخل بدن شوند تا تغذیه کافی برای شخص فراهم شود.

این مواد مغذی را ریز مغذی ها می نامنددر علم تغذیه ریز مغذی ها نیز به دو دسته مواد معدنی و ویتامین ها تقسیم می شوند. حفظ سلامت و بقای انسان به دریافت 13 نوع ویتامین و 18 ماده معدنی بستگی دارد.

کلسیم یکی از مواد معدنی می باشد که ايفاي نقش های زیادی در بدن ایفا می کند. این ماده نه تنها ايفاي نقش مهمی در تشکیل استخوان و دندان دارد، بلکه بسیاری از آنزیم ها نیز به این ماده ضروری نیاز دارند. کلسیم یکی از عواملی می باشد که سبب لخته شدن خون می شود و ايفاي نقش مهمی در انتقال پیام های عضلانی و عصبانی دارد.

مقدار کلسیم خون توسط سیستم تنظیمی بدن به صورت دقیق و دقیق کنترل و کنترل می شود تا میزان کلسیم خون حفظ شود. زیرا سطوح پایین یا زیاد کلسیم در خون می تواند سبب مشکلات شدید تنفسی، آزار جدی و حتی مرگ شود.

بیشتر بخوانید:  خواص انواع توت و تمشک

زمانی که کلسیم رژیم غذایی شخص برای مدت طولانی کمتر از نیاز آن باشد، بدن سعی می کند با استفاده از کلسیم موجود در خون، میزان کلسیم موجود در خون را تنظیم کند.این پرکاری بدن سبب می شود که پس از مدت کوتاهی ذخایر کلسیم در استخوان ها کاهش یابد و در عملکرد استخوان های شخص نازک شود (پوکی استخوان یا پوکی استخوان).

در کودکان کاهش کلسیم استخوان منجر به نرم شدن استخوان ها (استئومالاسی) می شود که به دنبال آن تغییراتی در شکل استخوان ها به خصوص در ناحیه قفسه سینه و استخوان ها ایجاد می شود. ممکن می باشد افرادی را دیده باشید که در حین راه رفتن دارای بریس هایی مشابه بریس های باز و بریس های بسته در ناحیه پا هستند. این افراد در دوران کودکی و در عملکرد نرمی استخوان ها از کمبود کلسیم رنج می بردند که سبب تحلیل استخوان شدید آنها می شد.

میزان کلسیم در غذاهای مختلف گوناگون می باشد و در واقع هر ماده غذایی دارای مواد مغذی متفاوتی می باشد که بسته به نوع غذا، مواد مغذی داخل شده به بدن با خوردن آن غذا گوناگون می باشد. به همین دلیل باید از غذاهای مختلف استفاده کنیم. زیرا برخی از آنها ویتامین بیشتری دارند، برخی پروتئین بیشتری دارند و برخی مواد معدنی بیشتری به بدن می رسانند.

غذاها نیز بر اساس میزان مواد مغذی موجود به 5 گروه اصلی تقسیم می شوند.غلات و گروه های غذایی نشاسته ای با ارسال قندهای پیچیده به بدن به ما انرژی می دهند.

خوردن میوه ها و سبزیجات ویتامین ها و فیبرهای خوب بدن را تامین می کند و مصرف گوشت، تخم مرغ و حبوبات نیز پروتئین با ارزشی را برای بدن تامین می کند. مدت هاست که همه می دانند که مصرف لبنیات کلسیم زیادی برای بدن فراهم می کند.

بیشتر بخوانید:  خواص قهوه

خوردن استخوان های کوچک بهترین پروتئین، اسیدهای چرب و کلسیم را برای بدن فراهم می کند.

اگر افراد بالای 40 سال که از پوکی استخوان رنج می برند ابتدا به مصرف لبنیات کافی کنند، باز هم برای مقابله با این بیماری با مشکل مواجه خواهند شد.

برخی از افرادی که در پایان سن خود لبنیات مصرف نکرده اند در معرض خطر تحلیل استخوان قرار دارند. اگر شخص تا سن 40 سالگی کلسیم کافی دریافت نکند، پوکی استخوان ناشی از آن تا آخر سن به او آزار می رساند.

چنین افرادی حتی با مصرف مکمل های کلسیم بالا با مشکلات استخوانی مواجه می شوند.بنابراین دو گروه در معرض خطر ابتلا به مشکلات استخوانی کسانی هستند که در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی لبنیات ناکافی مصرف می کنند و افرادی که بالای 40 سال سن دارند و از پوکی استخوان رنج می برند.

اگر افراد بالای 40 سال که از پوکی استخوان رنج می برند ابتدا به مصرف لبنیات کافی کنند، باز هم برای مقابله با این بیماری با مشکل مواجه خواهند شد. بنابراین بسیاری از این افراد به ناچار به پی‌جویی مکمل ها می روند که همانطور که گفته شد ممکن می باشد چندان موثر نباشد. .

استخوان ها یکی از بهترین منابع کلسیم هستند که برای همه انسان ها توصیه می شود. اما خوردن آن برای افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند زیاد گرانبها می باشد. لازم به ذکر می باشد که جوشاندن استخوان ها و مصرف آب حاصله نمی تواند کلسیم زیادی داخل بدن کند، بلکه تنها باید استخوان ها را جویده و بلعید.

حتی کسانی که پوست آن را در آب لیمو خیس می کنند و بعد از نرم شدن پوسته، آب لیموی باقی مانده را می خورند، زیاد گرفتار بیماری نمی شوند و حتی ممکن می باشد منجر به بیماری های گوارشی در آنها شود. توصیه اصلی برای افرادی که مشکلات تغذیه ای ناشی از کمبود کلسیم دارند این می باشد که مرغ را خوب بپزند و انتهای استخوان های بلند (مشابه استخوان ران مرغ) را بجوند و بخورند.استخوان های ماهی یکی از آسوده ترین گزینه ها برای جویدن و خوردن می باشد. از آنجایی که استخوان ماهی نرم و نازک می باشد جویدن و خوردن آن آسان تر می باشد

بیشتر بخوانید:  برای پف کردن کیک چکار باید کرد

امروزه از کنسرو ماهی استخوان دار نیز استفاده می شود تا مصرف کنندگان از خوردن این ماهی با استخوان لذت ببرند و از فواید آن استفاده کنند. باید به یاد داشته باشید که خود گوشت (چه گوشت قرمز و چه گوشت سفید) کلسیم کمی دارد، بنابراین تنها با خوردن استخوان ها می توانید کلسیم کافی دریافت کنید.

ماهی های کوچک (مشابه کیلکا و ساردین) نه تنها بهترین پروتئین و اسیدهای چرب را در اختیار بدن قرار می دهند، بلکه وقتی جویده شوند و با استخوان خورده شوند، کلسیم مهمی را برای بدن فراهم می کنند. استخوان های کوچک ماهی کمی بزرگتر (به نام زبان ماهی) نیز قابل خوردن می باشد.

اما شرط مهم خوردن پایان استخوان ها اعم از تیغ و استخوان ماهی این می باشد که خوب بپزند تا وقتی در دهان جویده می شوند نرم و آسوده بلعیده شوند و خدای ناکرده. در گلو یا سایر بخت های بدن.به همین دلیل خوردن ماهی های کوچک با استخوان های بیشتر توصیه می شود. چون استخوان ها زیاد کوچک، نرم و بی ضرر هستند و در دمای پایین، ماهی و زبان به خوبی پخته و قابل هضم می باشد.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …